Jakie funkcje mogą pełnić podręczniki w trakcie nauki w liceum?

Podręcznik do liceum to oczywiście środek do realizacji określonego programu dydaktycznego. Aby dowiedzieć się, czy często jest on właściwie skonstruowany, warto dokładnie wiedzieć, jaką rolę pełni, a także co jest możliwe z jego pomocą. Podręcznik musi umożliwić uczniom poznanie nowych wiadomości z danej dziedziny, przygotowanie i utrwalenie tychże. Język, jakim napisany jest podręcznik, musi być zrozumiały dla ucznia, aby umożliwić mu utrwalenie danych i dodatkowo umiejętności.

Jakie są podstawowe funkcje podręcznika w szkole średniej?

Tworząc teoretyczne podstawy tego programu nauczania, łącząc określony styl z kształceniem, przypisuje się następujące funkcje dla podręcznika w liceum. Pierwszą jest wspieranie określonych zdolności poznawczych uczniów w szkole. Drugą jest dostarczanie rzeczywistych materiałów dydaktycznych w sposób uporządkowany, przejrzysty i dodatkowo dokładny. Trzecią funkcją jest uczenie się zdobywania nowej wiedzy z wykorzystaniem książki, a także wykazywanie samodzielności uczniów.

Jakie inne zadania będą realizowane za pomocą podręcznika w liceum?

Należy podkreślić, że podręczniki do liceum z www.taniaksiazka.pl muszą zawierać informacje w sposób uporządkowany. Celem podręcznika musi być przygotowanie do precyzyjnego przetwarzania rzeczywistości (materiał i zadania tworzące różne umiejętności).

Jak podręcznik może pomóc w samodzielnej nauce?

Podręczniki w szkole powinny kształcić u dzieci samowystarczalność. Samokontrola jest tym, co liczy się do sprawdzenia ilości i dodatkowo jakości wiedzy zdobytej za pomocą podręcznika. Samoocena pozwala na bezstronną ocenę osiągnięć zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym w zakresie rozumienia określonych procesów. Ważna może być autokorekta, wymagająca od podręcznika, aby można było uzupełnić braki wiadomości z jego wykorzystaniem.

Znaczenie standardu przekazywanych informacji

W podręczniku na pewno prawidłowo przekazuje się informacje naukowe. Muszą one zostać przedstawione w odniesieniu do obecnego wyrazu nauk, wyraźnie odróżniając fakty od założeń, w pełni szczegółowo opisując kwestie wciąż otwarte, podkreślając aktualne sukcesy i możliwości badawcze w danej dziedzinie. Tekst z podręcznika będzie dostosowany do możliwości licealistów, a jednocześnie będzie wymagał wysiłku emocjonalnego, a także pokonywania trudności. Zwięzłość całego tekstu ma iść w parze z energiczną, intrygującą i jednocześnie właściwą językowo metodą.

 

Tagged , , ,